fredag den 10. oktober 2008

Lidt eftertænksomhed

Jeg har egentlig haft min iGoogle side et stykke tid men har ikke brugt den. Jeg abbonerede på nogle RSS-feeds men har så ikke siden været og kigget på dem. I forbindelse med at vi skulle bruge iGoogle til workshoppen har jeg så været rundt og tilføjet lidt flere news og gadgets, og endte med at gøre iGoogle til min startside, så der kom da noget personligt interesse ud af dette for mig alligevel. Det er jeg glad for.

LibraryThing kan jeg mægtigt godt lide. Jeg er lige flyttet fra en almindelig lejlighed til en lille kollegielejlighed, så de fleste af mine bøger er pakket ned og sat til opbevaring, men nu får jeg helt vildt meget lyst til at gå over og grave dem frem, så jeg også kan få dem lagt ind på LibraryThing. Jeg har en veninde i England, som har brugt LibraryThing i halvandet år og hun har vist omkring 1600 bøger på sin reol. Det var sjovt at "adde" hende til venner og se hvor meget hun har gjort ud af det. LibraryThing er helt klart et sted jeg kommer til at fortsætte med at bruge.

Det der med at blogge. Ja, det er jeg stadig ikke begejstret for. Godt nok var det først indlæg det sværeste, ja og nok også det korteste. For mig er personlige blogs bare... ja personlige, og jeg har ikke lyst til at skrive meget personligt for at hvem som helst kan gå ind og læse det. Når det så er sagt, så kan jeg i forbindelse med at bruge blogs professionelt, som for eksempel for bibliotekarer at kommunikere med brugere af biblioteker, godt se at det er et nyttigt værktøj og kommunikationsmiddel. Og i forbindelse med skolen her, synes jeg også det er et praktiskt redskab for lærerne (eller underviserne er der nogen der mener at det hedder), så de kan få en ide om vores reflektioner over de ting vi arbejder med. Det er jo ikke alle der siger lige meget i timerne, og så er det jo for eksempel fint hvis en lærer eventuelt på vedkommendes blog kunne se af de havde misforstået noget, eller kunne se at de var usikre på noget og så kunne forklare tingene specifikt.

Øj, hvor har jeg ventet længe med at skrive dette indlæg, men jeg ville ligesom gerne få det helt rigtigt. Men som med så meget andet så bliver jeg ikke helt tilfreds og jeg må jo hellere blive færdig, så jeg kan komme over på skolen og aflevere opgaven.

1 kommentar:

Hans Jørn sagde ...

Du er nået frem til nogle gode og reflekterede overvejelser angående personlige blogs over for professionelle. Det tror jeg er en vigtig skelnen, selvom erfaringen viser at der også kommre en mere personlig tone i de professionelle blogs (men ikke nødvendigvis private, men kan vel skelne her)